Denne personvernerklæringen gjelder for deg som bruker denne tjenesten og Match Finans AS, orgnr 931 238 493 som er behandlingsansvarlig.
Match Finans AS er opptatt av ditt personvern, og her vil vi forklare deg hvordan vi samler, bruker og beskytter dine data. I tillegg informerer vi deg om rettighetene dine og hvordan du kan benytte deg av dem.
Spørsmål kan rettes til kunde@matchfinans.no
Personopplysninger:
Ifølge EUs General Data Protection Regulation (GDPR) er personopplysninger definert som «all informasjon om en identifisert eller identifiserbar fysisk person». Dette kan inkludere, men er ikke begrenset til, navn, identifikasjonsnummer, lokasjonsdata, en elektronisk identifikator eller ett eller flere spesielle kjennetegn ved den fysiske, fysiologiske, genetiske, psykiske, økonomiske, kulturelle eller sosiale identiteten til denne personen.
Databehandleransvarlig: Dette er en juridisk term fra GDPR som refererer til den enheten som bestemmer formålene og midlene for behandling av personopplysninger. Databehandleransvarlig er ansvarlig for å sikre at behandlingen av personopplysninger er i amsvar med GDPR og andre relevante personvernlover.
Databehandling: Dette er enhver operasjon eller sett av operasjoner som utføres på personopplysninger, enten automatisert eller ikke. Dette kan inkludere innsamling, registrering, organisering, strukturering, lagring, tilpasning eller endring, gjenfinning, konsultasjon, bruk, offentliggjøring ved overføring, spredning eller på annen måte gjøre tilgjengelig, justering eller kombinasjon, begrensning, sletting eller ødeleggelse.
Databehandler: En databehandler er en person, offentlig myndighet, byrå eller annen enhet som behandler personopplysninger på vegne av databehandleransvarlig. Databehandlere kan være tredjeparts selskaper som databehandleransvarlig har kontrakt med for å utføre bestemte oppgaver, som f.eks. IT-tjenester, sky lagringstjenester, markedsføringsbyråer, etc.
Når en bruker av våre tjenester sender inn en lånesøknad, har de flere rettigheter i forhold til personopplysningene de oppgir, i henhold til GDPR og norsk personvernlovgivning.
Rett til innsyn:
Lånesøkere har rett til å vite hvilke personopplysninger som er samlet inn, og hvordan de blir brukt, lagret, og eventuelt delt.
Rett til retting:
Hvis informasjonen som er samlet inn er feil, har lånesøkeren rett til å få den rettet. I visse tilfeller har lånesøkeren rett til å få sine personopplysninger slettet, for eksempel hvis opplysningene ikke lenger er nødvendige for formålet de ble samlet inn for.
Rett til begrensning av behandling:
Lånesøkeren kan kreve at behandlingen av personopplysningene begrenses, for eksempel hvis de bestrider korrektheten av opplysningene. Rett til dataportabilitet: Lånesøkeren har rett til å motta personopplysningene om seg selv i et maskinlesbart format, og har rett til å overføre disse opplysningene til en annen databehandler.
Rett til å protestere:
Lånesøkeren har rett til å protestere mot behandling av personopplysninger hvis behandlingen er basert på legitim interesse eller skjer i forbindelse med direkte markedsføring.
Rettigheter i forbindelse med automatisert individuell beslutningstaking, herunder profilering:
Lånesøkeren har rett til ikke å bli underlagt en beslutning som utelukkende er basert på automatisert behandling, inkludert profilering, som har rettsvirkning for eller påvirker dem i vesentlig grad.
Vurdere lånesøkerens kvalifikasjon:
For å kunne gi en nøyaktig og personlig sammenligning av lån, må en virksomhet samle inn visse opplysninger om lånesøkeren.
Å levere personlig service:
Ved å samle inn personopplysninger kan en virksomhet levere en mer personlig service. For eksempel, ved å forstå lånesøkerens finansielle situasjon og mål, kan en virksomhet gi skreddersydde råd og anbefalinger.
Å overholde juridiske krav:
Virksomheter er ofte lovpålagt å samle inn og verifisere visse opplysninger når de tilbyr finansielle tjenester.
1. Navn
2. Personnummer (11 siffer)
3. Kontaktinformasjon
4. Informasjon om eksisterende gjeld
5. Sivilstatus
6. Antall barn
7. Boforhold
8. Arbeidsforhold
9. Inntekt
10. Kostnader knyttet til boforhold
11. Informasjon om kredittverdighet
12. Informasjon om betalingsanmerkninger
13. Informasjon med søker
1. Utfører kredittsjekk.
2. Utfører registrering av lånesøknad.
3. Overfører lånesøknaden til bankene vi samarbeider med iht bankens krav og behov.
4. Overfører informasjon mellom kunde og bank for å vurder søknad.
5. Bruker den for å kontakte deg ved evt spørsmål, enten via mail, telefon eller SMS.
6. Verifisere at du er du.
7. Innhenting av gjeldsdata fra gjeldsregisteret om det er nødvendig.
8. Bruke data for å optimalisere interne systemet for å gi en bedre kundeopplevelse.
Som kunde gir du oss nødvendig informasjon i søknaden. I tillegg henter vi nødvendig informasjon fra gjeldsregisteret.
I tillegg utfører vi en kredittsjekk hos tredjepart for å innhente inntektsopplysninger.
Gjeldsopplysningene vi benytter er hentet av Gjeldsregisteret AS (Gjeldsregisteret.com)
For å behandle lånesøknaden, trenger vi ditt samtykke for å gjøre søk i gjeldsregisteret og hente nødvendig informasjon. Formålet er å hente eksiterende informasjon om gjeld for å behandle søknaden hos bank.
Du kan trygt benytte vår 2FA for å gi tilgang til dine gjeldsopplysninger.
Du som bruker av tjenesten, kan når som helst slette vår tilgang til din informasjon via gjeldsregisteret.
For mer informasjon om dette, besøk https://www.gjeldsregisteret.com/pages/innsyn-i-egne-opplysninger-og-administrasjon-av-samtykke
Etter en søknad er gjennomført videresender vi persondataen til våre samarbeidspartnere som er banker. Oversikt over bankene ligger på hjemmesiden vår, og oppdateres løpende om det er evt endringer.
Hver bank vi samarbeider med har også en personvernerklæring mellom seg og Match Finans AS.
I tillegg vil informasjonen bli bruke i kundeservice prosessen, og data blir prosessert gjennom vårt CRM system Nextcom Evolution.
Ved pålegg fra offentlige myndigheter kan vi bli pålagt til å utlevere data iht norsk lov.
Hvis du som bruker bestrider bruk av din data etter levert søknad, kan vi ikke bistå deg med søknadsprosessen og data vil bli slettet.
Alle data lagres forsvarlig på et lukket system.
Anonymisering og sletting skjer automatisk (hvis ikke kunde aktivt har bedt om det)